Usměvavý Ježíšek

Den před Štědrým večerem mohutné třískání na vstupní dveře. "No, to už je vrchol, co si  dovolují, však já je seřvu tak, až jim prasknou drzé sluchové bubínky a možná přidám pár ran  holí", vykřiknu a jdu pro svou holí společnici.

Před mnoha lety jsem uvízl v tomto starém činžáku, který se postupem času změnil na bydlení "chudých". Ano, nabízeli mi, mnozí novodobí podnikavci, výměnu za menší garsonku v paneláku, ale já z jistých důvodů nechtěl. Jsem totiž, proč to nepřiznat, hromadič různorodých věcí..

"Co to je za kravál!", otevřu zprudka své dveře.

Za nimi stojí takový malý ušmudlaný mrňous s rukama vbok. "Pžišel jsem ti žíct, že kvůli tobě nepžiletí do našeho baráku Ježíšek", šlape si na jazyk.

"Cože? Co je to za blbost a kvůli tomu mi rozmlátíš dveře", zvyšuji hlas na malého, asi pětiletého, roštáka z druhého patra. Dobře jsem ho poznal.

"Ježíšek se tě bojí, jsi starý, zlý, požád žveš a máš v bytě bordel", pokračuje drzý hošík a hrozí přitom prstem.

"Ano, mám v bytě bordel, ale ty a tvoji kumpáni  ho neustále děláte na chodbě, řvete tam, honíte se, ti starší kouří... a pak se divíte, že jsem zlý a napomínám vás. Žádného Ježíška - ale pořádného čerta, aby vám zmaloval ty vaše nevychované zadky", zvyšuji stále hlas.

Klučík natahuje moldánky: "Ty Ježíška nechceš, jsi starý a brzy zemžeš, ale já jsem ještě mladý a dárky potžebuji ke svému životu", rozbrečí se.

"No, v podstatě máš pravdu, i když s tím mým umíráním jsi to přehnal", již klidněji k němu promlouvám.

Chlapec se zamyslí a pak řekne: "Ty umžeš a kdo bude uklízet ten bordel kolem", ukazuje prtem do mého bytu.

"Tak to zase prrrr..., smrt si nevybírá a já nebudu ani kvůli téhle dámě, jménem Smrtka, uklízet. Kdybych to totiž uměl, tak zde nebydlím, žil bych si jako král", odvětím uraženě.

"Počkej však -  s tím Ježíškem něco provedeme, ode dneška, když budeš hodný, tak já se zkusím aspoň trochu na jeho příchod připravit, aby viděl, že s ním počítám, i když jsem to původně neměl vůbec v úmyslu", navrhuji.

"Jasan, od teďka budu držet hubu", podává mi ruku. "A já zase přiměji tu svou, aby se usmívala, pokud to už nezapomněla", slibuji na oplátku.

Na druhý den jsem se přinutil, že zajdu hned ráno pro bramborový salát do nedaleké prodejny. Ze své domácnosti jsem vyčlenil jeden pytel odpadků, na což jsem byl patřičně hrdý. U popelnic jsem potkal sousedku.

"Pánko, to je překvapení, kde se tu berete?", kouká udiveně.

"Jdu si to vyzkoušet, vždyť každý měsíc platím popelnicové poplatky" a už, už jsem se chtěl zakabonit, když jsem si vzpomněl...

"Co vy to udělal s naším Máriem, od včerejška je jako vyměněný, prý jste mu domluvil", pokračuje sousedka.

"Trochu jsme si vyměnili názory, jsem rád, že drží slovo, antropó, kolik vy vlastně máte dítek?", táži se.

"Šest a sedmé je tady", ukazuje pyšně na své břišní partie a směje se na mě: "Ale sluší vám to náramně, vy přestal být bubákem, fakt frajer", pokračuje zvesela těhotná.

"Skáknu si koupit bramborový salát, ať aspoň symbolicky přivítám Ježíška, když jsem to slíbil vašemu mladému".

"Jen jděte", vybízí mě ona.

-----------------------------

Když se setmělo, chystal jsem koupený bramborový salát na talířek.

Náhle klepání na dveře. 

"Sousede, tady máte jeden kousek ryby k tomu bramborovému salátu", směje se sousedka a za jejími zády vykukuje Máriova hlava.

"Počkejte, Ježíšek tu nechal něco pro Mária, že splnil slib", jdu pro sladkůstku, kterou jsem dopoledne koupil v obchodě.

"Jéjda - zlaté koule, díky", křičí radostí Mário.

"Ano - Ferrero Rocher a přímo od Ježíška", doplnil jsem.

"Děkujeme a přejeme krásný Štědrý večer, sousede", podává mi ruku jeho maminka a odchází o patro výš.

"Držel jsem hubu, byl jsem hodný, pomohu ti uklidit bordel v bytě a ty už můžeš jít s tou Smrtkou nahoru za Ježíškem a žekni mu, ať k Máriovi chodí každý den", usmívá se lišácky klučík a podává mi ruku.

"Žádnou ženskou mi nenamlouvej, nikam nahoru se také hrabat nebudu, z výšek se mi dělá šoufl a z uklízení mám větší hrůzu než z krampusáků. Marš za maminkou, nebo ti Ježíšek už doopravdy dá kopačky!", s vypětím všech sil se snažím zachovat dekórum a výslovně si zakazuji, mračit se.

Vždyť je ještě pořád Štědrý den, štědrý nejen hmotně, ale hlavně štědrý na úsměvy a ty přece vůbec nic nestojí...

 

 

 

Autor: Irena Bátrlová | sobota 10.12.2022 10:45 | karma článku: 19,04 | přečteno: 435x
  • Další články autora

Irena Bátrlová

Strategický přesun chlupin

Po příchodu domů si Vendelína otevřela láhev vína na kuráž. Dala jí ho Pralinka ve svém abstinenčním období, kdy s velkou vervou likvidovala schované láhve na různých tajných místech ve škole.

30.4.2024 v 5:25 | Karma: 8,67 | Přečteno: 232x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Bátrlová

Dámský knírek a kvartální alkoholička

Vendelína zaspala. Po strastiplné noci, kdy si myslela, že se jejímu chrupu přišel pomstít bývalý nátělníkový exmilenec, se nebylo čemu divit.

27.4.2024 v 10:52 | Karma: 11,66 | Přečteno: 335x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Bátrlová

Podáš zub a sežere ti celý chrup

„Nejste se zubem spokojená?“, ozve se na druhém konci mobilního přístroje a je poznat, že neznámý ženský hlas již ubral na líbeznosti.

24.4.2024 v 5:25 | Karma: 9,61 | Přečteno: 444x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Bátrlová

Nejkulaťoulinkatější

Vendelína uklízí ve škole, dříve učila, nyní uklízí. V této škole se vyskytují celkem čtyři koordinátoři čistoty a pořádku.

22.4.2024 v 5:25 | Karma: 10,77 | Přečteno: 550x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Bátrlová

Když Barbína promluví

Až po třetím telefonickém vyzvánění se ozvalo přeslazené: „Haló, kdo prosím?“. „Jsem nějaká Vendelína a našla jsem vaši fotografii válet se u hřbitovních kontejnérů, možná nedopatřením jste vypadla...“

20.4.2024 v 5:25 | Karma: 14,53 | Přečteno: 755x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Bitva o Kolumbijskou univerzitu. Policie udeřila na zabarikádované studenty

1. května 2024  7:08,  aktualizováno  8:32

Newyorská policie vyklidila v noci na středu budovu Kolumbijské univerzity, kde se před tím...

Úprava pravidel čištění odpadních vod v EU bude mít zřejmě vliv na cenu léků

1. května 2024  8:09

Na čištění městských odpadních vod by se od roku 2045 měly podílet největší znečišťovatelé, tedy...

Role digitálních služeb České televize bude posilovat, říká její nový ředitel

1. května 2024

Jan Souček stojí od října v čele veřejnoprávní televize. V kandidátském projektu uvedl mimo jiné...

Česko si letos během oslav prvního máje připomene i dvacet let v EU

1. května 2024

Sledujeme online Začínají každoroční oslavy prvního máje. V Praze pořádají tradiční setkání strany hnutí a spolky,...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 252
  • Celková karma 15,92
  • Průměrná čtenost 573x
Poslední dobou se snažím vrátit ke psaní, které mě provázelo na cestě náctiletým životem.Dává mi pocit síly a energie, kterou potřebuji při výchově svých tří synů.

Seznam rubrik