Podraz

Přišel čas, kdy můj pětadevadesátiletý otec pomalu opouštěl tento svět. V LDN mu ubývaly síly a všichni jsme tušili, že se brzy odebere do nadpozemského bytí.

V deštivém listopadovém loňském dni jsem ho navštívil a on pevně sevřel moji ruku.

"Můj jediný synu, musím ti svěřit tajemství, které mě trápí celý život", tichounce sípal. Jen jsem přikývnul.

"Vzpomínáš na březen roku 1969", stisknul mi ještě více ruku. "Ano - i když nerad", sklonil jsem hlavu.

V tom roce se v lednu upálil Jan Palach a v únoru Jan Zajíc. Chodil jsem do posledního ročníku na gymnázium a můj nejlepší kamarád, shodou okolností také Jan, seděl se mnou v jedné lavici. Oba jsme byli z téhle situace vykolejeni a nechtěli  jen tak přihlížet. Do svého třídního stolu jsme proto vyřezali vlastní manifest, ve kterém jsme si oba předsevzali, že se staneme další hořící pochodni. Jako zpečetění tohoto umýslu jsme do lavice vyryli své jméno a příjmení jako právoplatný podpis.

Jako první se měl zapálit Honza, protože by byl třetí Jan v pořadí. Stanovil si datum a místo, kde to provede. Rozhodnul se pro poslední březnový den na své zahradě. Čin se mu nepodařil, hned v začátku, kdy mu začaly hořet nohy, ho uhasil starší bratr. Jan utrpěl popáleniny třetího stupně na obou nohách.

Když jsem po tomto činu dorazil do školy, třídní profesorka jen suše oznámila, že se Jan nešťastnou náhodou opařil vařící vodou. Zasypal jsem profesorku mnoha otázky ohledně Honzova zdraví a vyptával na adresu nemocnice. Třídní profesorka však nic neprozradila.

Utíkal jsem jako šílený k domovu kamaráda, zvonil na poplach, ale nikdo neotevřel.

Ve škole jsem si rovněž všimnul, že lavice s naší úmluvou je pryč.

Můj táta pracoval na stejném gymnáziu jako školník, tak jsem se ihned obrátil na něho. Odbyl mě, že lavice byla v rozkladu a že mohu být rád, že zmizela.

Jan se k maturitě už nedostavil, nikdo neví, kde strávil své léčení, ani kde se o prázdninách jeho rodina odstěhovala. Ztratil se mi úplně ze života.

"Zavolali mě k té lavici", ztěžka pokračuje otec. "Ředitel mi ukázal, co jste do ní vyřezali". "Dovolil mi   horní prkno odšroubovat a odnést si domů, mám ho pořád v dílně. Za odměnu jsem musel šéfovi chodit pracovat na všem, co potřeboval v i okolo baráku."

"A Honza?", vykřikl jsem nedočkavě.

"Naštěstí vzal v nemocnici veškerou vinu na sebe, vyloučili ho z gymnázia a rodina se musela odstěhovat".

"Proč jsi mi nic neřekl, táto", jemně jsem stisknul jeho stařeckou, kostnatou ruku.

"Jsi můj jediný syn, Cyrile, moc jsem chtěl, abys to v životě dotáhl dál než já - obyčejný školník, chápeš, zkazil by sis celý život, kdybys  Honzu nadále kontaktoval".

"Tak jsem v tom, srabácky, přítele, který měl popálené obě nohy, nechal, sprostě jsme se na něho vykašlal, bože, tati, proč, proč?", vložil jsem svou hlavu do vlhkých dlaní.

"Protože jsem, Cyrile, tvůj táta a miluji tě nade vše, ale nebylo dne, kdy bych si na toho nešťastného hocha nevzpomněl, celý život jsem to v sobě nosil a trápilo mě to", dlouze se na mě podíval a já uviděl v jeho vyhasínajících očích výraz nepopsatelné lítosti.

Na druhý den tatínek umřel.

V jeho dílně jsem opravdu našel povrch lavice, který jsem na dvoře spálil a popel vysypal na přírodní hrob táty.

Honzu jsem se snažil vyhledat.  Bohužel pozdě - zemřel tragicky před deseti lety.

Včera jsem navštívil tatínkův hrob a uviděl poprvé ve svém životě zázrak. Tam, kde jsem před půl rokem vysypal popel dřevěného povrchu lavice, vyrostl tulipán, v jehož velkém žlutém květu se krčil ještě jeden, malinký, červený.

Neudržel jsem se a rozbrečel se jako malý kluk.

Skrz slzy jsem jen ztěžka hláskoval vzkaz do nebe: "Děkuji ti, Honzo, že jsi mně i mému tátovi odpustil...."

 

 

 

Autor: Irena Bátrlová | úterý 3.5.2022 19:29 | karma článku: 23,53 | přečteno: 981x
  • Další články autora

Irena Bátrlová

Chlupatý krtek

Je sobota a Vendelína po delší době zase navštíví hrob svých rodičů. Poklekne a snaží se lopatkou vyhloubit větší díru do země. Naštěstí se jí to daří, půda je májová, připravena k setbě.

2.5.2024 v 5:25 | Karma: 9,50 | Přečteno: 266x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Bátrlová

Strategický přesun chlupin

Po příchodu domů si Vendelína otevřela láhev vína na kuráž. Dala jí ho Pralinka ve svém abstinenčním období, kdy s velkou vervou likvidovala schované láhve na různých tajných místech ve škole.

30.4.2024 v 5:25 | Karma: 9,25 | Přečteno: 293x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Bátrlová

Dámský knírek a kvartální alkoholička

Vendelína zaspala. Po strastiplné noci, kdy si myslela, že se jejímu chrupu přišel pomstít bývalý nátělníkový exmilenec, se nebylo čemu divit.

27.4.2024 v 10:52 | Karma: 11,72 | Přečteno: 357x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Bátrlová

Podáš zub a sežere ti celý chrup

„Nejste se zubem spokojená?“, ozve se na druhém konci mobilního přístroje a je poznat, že neznámý ženský hlas již ubral na líbeznosti.

24.4.2024 v 5:25 | Karma: 9,62 | Přečteno: 454x | Diskuse| Poezie a próza

Irena Bátrlová

Nejkulaťoulinkatější

Vendelína uklízí ve škole, dříve učila, nyní uklízí. V této škole se vyskytují celkem čtyři koordinátoři čistoty a pořádku.

22.4.2024 v 5:25 | Karma: 10,78 | Přečteno: 555x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Bohoslužba před bitvou. Ukrajinští kaplani kážou, i válčí s puškou v ruce

5. května 2024  9:32

Záporoží (Od zpravodajů iDNES.cz) Reportéři iDNES.cz se vypravili na Ukrajinu za vojáky, kteří bojují proti Rusku. Stres a strach jim...

Kvůli změnám klimatu nepřibývá tornád, jen se více dokumentují, říká expert

5. května 2024  9:17

Tornáda jsou nedílnou součástí počasí v České republice a v průměru meteorologové zaznamenají jedno...

Naši dinosauři umí čůrat ve stoje, páření se ale vyhýbáme, říká zakladatel parku

5. května 2024  8:56

V „dinosauřích“ zábavních parcích sítě DinoPark najdou návštěvníci věrně zachycená prehistorická...

Děti si hrály na střeše haly u Stuttgartu, čtyři se ze sedmi metrů zřítily

5. května 2024  8:22

Čtyři děti se v sobotu večer v Remshaldenu nedaleko Stuttgartu na jihozápadě Německa propadly...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 253
  • Celková karma 15,32
  • Průměrná čtenost 571x
Poslední dobou se snažím vrátit ke psaní, které mě provázelo na cestě náctiletým životem.Dává mi pocit síly a energie, kterou potřebuji při výchově svých tří synů.

Seznam rubrik